Bardzo trudno jest uchwyci i zaobserwować początkowe objawy choroby przyzębia.

Badania ukazują, że główną przyczyną chorób przyzębia są bakterie, które znajdują się na powierzchni korzeni zębów. Gdy pacjent nie radzi sobie z higieną jamy ustnej, bakterie kolonizują się wokół korzenia. Z czasem coraz trudniej w warunkach domowych prawidłowo usunąć zmineralizowaną płytkę nazębną – tworzy się kamień poddziąsłowy, który aktywuje proces zapalny.

Leczenie

Pierwszym krokiem w walce z chorobami przyzębia jest dokładne oczyszczenie powierzchni zębów z kamienia naddziąsłowego i osadu (skaling + piaskowanie).

W dalszej kolejności w stanach bardziej zaawansowanych należy zaplanować zabieg dogłębnego oczyszczania korzeni zębów (kiretaż).
Zabieg ten wykonuje się specjalistycznymi narzędziami, które dzięki odpowiedniemu kształtowi dopasowują się idealnie do kształtu korzeni i usuwają złogi poddziąsłowe.

Czasami za krwawienie z dziąseł odpowiedzialne są nawisające wypełnienia tzn. takie, które nie są odpowiednio dopasowane kształtem do określonego zęba i wystają za powierzchnie zęba.Tak wystające wypełnienie powoduje, że pod wystającą częścią gromadzą się resztki pokarmowe powodując stan zapalny dziąseł. W takich sytuacjach należy jak najszybciej wymienić stare wypełnienie na nowe – właściwie wyprofilowane.