Co mi dolega?

Ból na słodkie

Jest typowym objawem świadczącym o obecności próchnicy. Należy jak najszybciej umówić się na wizytę.

Ból przy szczotkowaniu

Jest on najczęściej spowodowany nadwrażliwością zębów lub obecnością ubytków pochodzenia niepróchnicowego. Ubytki te powstają w jamie ustnej w wyniku niewłaściwej techniki szczotkowania, niewłaściwych nawyków (obgryzanie paznokci, przygryzanie ołówków, długopisów) lub w wyniku zgrzytania zębów. Leczenie polega na: profilaktyce fluorkowej, instruktażu higieny jamy ustnej lub założeniu wypełnień.

Ból na zimno

Może być spowodowany przez wiele czynników. Najczęściej jednak spowodowany jest nadwrażliwością zębów. Leczenie polega na fluoryzacji. Czynniki predysponujące:

• atrycja
  • abrazja
  • abfrakcja
  • erozja

Ból samoistny

Czyli taki, który doskwiera bez udziału bodźców zewnętrznych. Najczęściej świadczy o toczącym się procesie zapalnym w miazdze zęba. Należy jak najszybciej skontaktować się z lekarzem dentystą. Jeżeli ból trwa nie dłużej niż 2 dni, jest szansa na odwrócenie stanu zapalnego po aplikacji antybiotyku na miazgę zęba.

Ból przy nagryzaniu

Kiedy ból pojawia się podczas nagryzania lub opukiwania oznacza to, że występuje proces zapalny w miazdze zęba. Konieczna jest natychmiastowa interwencja lekarska. W zależności od czasu, w jakim wystąpił ból, proces zapalny można cofnąć, zakładając do zęba antybiotyk lub konieczne będzie leczenie kanałowe.

Ból przy ciepłym i zimnym

Występowanie w/w dolegliwości bólowych oznacza zajęcie stanem zapalnym miazgi zęba. Konieczne jest leczenie kanałowe. Leczenie kanałowe polega na usunięciu w znieczuleniu miazgi z komory i kanału lub kanałów korzeniowych, ich poszerzeniu, a także dezynfekcji. Dalszym etapem jest szczelne wypełnienie odpowiednio opracowanego i przygotowanego kanału korzeniowego materiałem stomatologicznym.

Mój ząb wyróżnia się kolorystycznie od pozostałych

Ciemny kolor zęba może świadczyć o przeprowadzonym dawno leczeniu kanałowym. Aby przywrócić utracony blask zęba, możemy zaproponować np. wybielanie zęba lub jeśli proces wybielania nie powiedzie się – koronę protetyczną. Wybielanie zęba po leczeniu kanałowym polega na umieszczeniu specjalnego preparatu wybielającego wewnątrz komory zęba i zamknięciu go szczelnie opatrunkiem stomatologicznym. Zabieg ten powtarza się parokrotnie, aż do momentu osiągnięcia zadowalającego efektu.