Co to jest próchnica?

Próchnica zębów to choroba twardych tkanek zęba

Powstaje w wyniku działania bakterii, które odpowiedzialne są za rozkład obecnych w jamie ustnej cukrów. Bakterie w wyniku procesu przemiany cukrów wydzielają kwasy, które atakują szkliwo.Szkliwo traci fluor i wapń stając się słabsze, co w konsekwencji prowadzi do uszkodzenia.Umożliwia to rozwój próchnicy. Aby próchnica rozwinęła się, muszą wystąpić następujące czynniki:

• płytka nazębna (zwana inaczej płytką bakteryjną lub osadem nazębnym – jest to miękki złóg, który ściśle przylega do twardych tkanek zęba i powstaje w wyniku niewłaściwej higieny jamy ustnej. Daje się łatwo usunąć mechanicznie.),
  • występowanie węglowodanów,
  • podatność zębów,
  • czas.

Sposób na walkę z próchnicę

Właściwa higiena jamy ustnej polegająca na:

• szczotkowaniu zębów przynajmniej 2 razy dziennie przez minimum 2 minuty,
  • stosowaniu nici dentystycznych ( najlepiej tych zawierających fluor) i płynów do płukania jamy ustnej,
  • wymianie szczoteczek co 3 miesiące lub wcześniej (UWAGA : zbyt szybkie zużywanie szczoteczki może świadczyć o niewłaściwej technice mycia zębów),
  • stosowaniu past z fluorem,
  • właściwej techniki szczotkowania.
  • ograniczeniu spożywania słodyczy, słodkich napojów, miękkich i lepiących się do zębów pokarmów.

Jednorazowa większa dostawa węglowodanów stanowi mniejsze niebezpieczeństwo wystąpienia próchnicy, aniżeli po trochu, ale często. W jadłospisie powinny znajdować się twarde pokarmy, takie jak np.jabłko czy marchew (usuwają one miękkie naloty z zębów). Należy stosować gumę do żucia po posiłku.